Οταν ανακοινώθηκαν, πριν από ημέρες, τα αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού PISA, μοναδικό αντικείμενο συζήτησης ήταν οι κακές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών, που ήταν οι χειρότερες των τελευταίων 10 ετών, και οι αιτίες που οδήγησαν σε αυτές. Από μια δεύτερη ανάγνωση των αποτελεσμάτων της PISA 2022 προκύπτουν κάποια επιπλέον στοιχεία, τα οποία συμβάλλουν σε έναν βαθμό στην κατανόηση των λόγων που οι Ελληνες μαθητές δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα και μπορεί να λειτουργήσουν επικουρικά στον μελλοντικό ανασχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής.

Ποιες είναι όμως οι αιτίες που οι Ελληνες μαθητές κατέλαβαν την 44η θέση στα Μαθηματικά, την 41η θέση στην Κατανόηση Κειμένου και την 44η στις Φυσικές Επιστήμες; Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, εκτός από τον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων από τους καθηγητές, σημαντικό ρόλο φαίνεται πως ασκούν και άλλοι παράγοντες:
Οι μισοί περίπου μαθητές δεν παρακολουθούν την παράδοση του μαθήματος από τον καθηγητή.
Ξεπερνά το 60% συνολικά το ποσοστό των μαθητών τους οποίους η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών εμποδίζει τη διαδικασία εκμάθησης.
Εντυπωσιακό είναι επίσης το χαμηλό ποσοστό αυτονομίας των ελληνικών σχολείων, γεγονός που έχει επιπτώσεις στις επιδόσεις των μαθητών: όταν στο 60% των σχολείων στις χώρες του ΟΟΣΑ οι διευθυντές επιλέγουν τους διδάσκοντες, στην Ελλάδα το ποσοστό είναι μόλις 1%. Αντίστοιχα, ενώ το 76% των εκπαιδευτικών στις άλλες χώρες είναι ελεύθερο να επιλέξει εκπαιδευτικό υλικό, στην Ελλάδα μόνο το 3% έχει αυτή την ευελιξία.
Αν και οι περισσότεροι μαθητές (75%) δηλώνουν πως κάνουν εύκολα φίλους στο σχολείο, σχεδόν δύο στα δέκα παιδιά νιώθουν μοναξιά ή εκτός περιβάλλοντος.
Η ικανοποίηση των μαθητών από τη ζωή έχει μειωθεί. Το 2022 το 19% των μαθητών στην Ελλάδα δήλωσε πως δεν είναι ευχαριστημένο από τη ζωή του.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ