Τριάντα οκτώ χρόνια χρειάστηκαν για να πάρει σάρκα και οστά το μεγάλο έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης το οποίο παραδίδεται στους πολίτες ως ένα από τα πλέον σύγχρονα σε όλη τον κόσμο και μοναδικό με την ανάδειξη των αρχαίων θησαυρών στον σταθμό Βενιζέλου.
Από την λεγόμενη «τρύπα του Σωτήρη Κούβελα» πέρασαν 38 χρόνια μέχρι το πολύπαθο Μετρό Θεσσαλονίκης να μπει στις ράγες της υλοποίησης και πλέον να παραδίδεται στους πολίτες ως ένα δίκτυο από τα πιο σύγχρονα σε όλο τον κόσμο και σίγουρα μοναδικό με την ανάδειξη των αρχαίων θησαυρών στο σταθμό του Βενιζέλου. Στη διάρκεια κατασκευής του έργου ήρθαν στο φως περισσότερα από 300.000 ευρήματα.
Το έργο αυτό περιλαμβάνει:
- 13 σύγχρονους Σταθμούς,
- 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
- 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων,
- Μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση,
- Αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία,
- Σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
- Η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περί τους 250.000 επιβάτες,
Οι σταθμοί του Μετρό
- Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός
- Δημοκρατίας
- Βενιζέλου
- Αγίας Σοφίας
- Σιντριβάνι
- Πανεπιστήμιο
- Παπάφη
- Ευκλείδης
- Φλέμινγκ
- Ανάληψη
- 25ης Μαρτίου
- Βούλγαρη
- Νέα Ελβετία
Το εισιτήριο θα κοστίζει στα 0,60 ευρώ σε Μετρό αλλά και λεωφορεία στην αστική ζώνη ενώ η μηνιαία κάρτα θα στοιχίζει 16 ευρώ. Για τις πρώτες τέσσερις ημέρες η μετακίνηση των πολιτών θα είναι δωρεάν.
Συνολικά λειτουργούν 13 εκδοτήρια και 104 αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων σε όλους τους σταθμούς και η πληρωμή γίνεται με μετρητά, χρεωστική ή πιστωτική κάρτα.
Το ωράριο λειτουργίας του Μετρό είναι 05:30 έως τις 2:30 Παρασκευή και Σάββατο ενώ τις καθημερινές το Μετρό θα λειτουργεί από τις 5:30 έως τις 12:30
Και εγένετο το πολιτιστικό θαύμα!
Στον σταθμό Βενιζέλου, η έκταση του οποίου είναι 1.260 τ.μ., η αρχαιολογική έρευνα κάλυψε τουλάχιστον 3.500 τ.μ., φέρνοντας στο φως το σύνολο των παλαιοτέρων οικοδομικών και χρονικών φάσεων της Θεσσαλονίκης, από τα ελληνιστικά χρόνια.
Συγκεκριμένα, ήρθε στο φως ο ρωμαϊκός και ελληνιστικός δρόμος Decumanus maximus ή αλλιώς βυζαντινή Μέση Οδός, καθώς και ένα σπουδαίο οικοδομικό σύνολο του αστικού ιστού της ύστερης αρχαιότητας.
Στο πλαίσιο της κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης, ενός έργου πολυδάπανου σε χρήμα και χρόνο, διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί στη χώρα, συμβάλλοντας στην αναδίφηση της ιστορίας της πόλης από την ίδρυσή της, στα χρόνια του Κασσάνδρου, στο τέλος του 4ου αι. π.Χ. έως τις αρχές του 20ού αιώνα, με τις περισσότερες και σημαντικότερες αρχαιότητες να αναδύονται στους σταθμούς Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου.
Χαρακτηριστική είναι η χθεσινή αναφορά του πρακτορείου ειδήσεων Fox News, το οποίο σε άρθρο του μιλά για τους «αρχαιολογικούς θησαυρούς» της πόλης που αναβαθμίζουν την αισθητική των σταθμών.
Τιτλοφορώντας το δημοσίευμα «Νέο μετρό στην Ελλάδα εκθέτει αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν κατά την κατασκευή του», το αμερικανικό δίκτυο γράφει ότι η «πολυετής» κατασκευή του νέου μητροπολιτικού σιδηροδρόμου, που ξεκίνησε το 2003, αποκάλυψε χιλιάδες αρχαία τεχνουργήματα, πολλά από τα οποία κοσμούν το ντιζάιν σταθμών με «έναν μοναδικό τρόπο».
Οι εκσκαφές, γράφει η Ασλίν Μέσιερ, έφεραν στο φως χιλιάδες σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, από διάφορες χρονολογικές περιόδους: ρωμαϊκούς δρόμους, συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης, τάφους, ψηφιδωτά και άλλα.
«Αυτό το σύστημα υπόγειου σιδηροδρόμου θα μπει στη μακρά λίστα των αρχαιολογικών χώρων που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα», καταλήγει το άρθρο.