Η σύγκρουση των δύο φορτηγών πλοίων το μεσημέρι της Παρασκευής, στα 9 ναυτικά μίλια βόρεια –βορειοδυτικά της Χίου σήμανε συναγερμό στις ελληνικές αρχές, αφού υπήρξαν σκέψεις ότι οι Τούρκοι θα μπορούσαν να την εκμεταλλευτούν και να προκαλέσουν επεισόδιο. Και αυτό γιατί μπορεί να έγινε σε διεθνή ύδατα, ήταν όμως σε περιοχή που τα όρια για την έρευνα και διάσωση συμπίπτουν με το FIR της Αθήνας και, κατά συνέπεια, την αρμοδιότητα την έχουν οι ελληνικές Αρχές. Το γεγονός, ωστόσο, πως στο σημείο έσπευσαν και τουρκικές δυνάμεις, αποδεικνύει τις διεκδικήσεις της Άγκυρας, η οποία έχει εκφράσει την επιθυμία της να επεκτείνει το πεδίο ευθύνης της στο Αιγαίο σε αυτό τον τομέα.
Για 120 λεπτά, η κινητοποίηση στα κέντρα επιχειρήσεων στο ΓΕΕΘΑ (παρουσία Φλώρου) και στο υπουργείο Ναυτιλίας (ήταν παρών ο υπηρεσιακός υπουργός Θεόδωρος Κλιάρης και ανώτατα στελέχη του Λιμενικού) ήταν μεγάλη, για να αντιμετωπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η κατάσταση που είχε διαμορφωθεί.
Σύγκρουση φορτηγών πλοίων σημαίας Βανουάτου και Σιγκαπούρης στη Χίο No1
Κατόπιν της απόφασης που ελήφθη από τις ηγεσίες, στο σημείο εστάλησαν drones, που παρείχαν live εικόνα, μαζί με τρία Super Puma, 6 πλωτά του Λιμενικού, ένα πλοίο Ανοιχτής Θάλασσας ΠΛΣ και ένα πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, με συνέπεια, όπως επεσήμαναν στο protothema.gr επιχειρησιακά στελέχη «όταν τουρκικές ακταιωροί κατέπλευσαν στη θαλάσσια περιοχή της σύγκρουσης, βρέθηκαν μπροστά σε τετελεσμένα γεγονότα. Οι ελληνικές επιχειρησιακές δυνάμεις ήταν ανώτερες, 7 προς 1 με αποτέλεσμα οι Τούρκοι οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν είχαν επισήμως αρμοδιότητα, έμειναν παρατηρητές».
Σύγκρουση φορτηγών πλοίων σημαίας Βανουάτου και Σιγκαπούρης στη Χίο No3
Τις κρίσιμες στιγμές της παρουσίας των ελληνικών δυνάμεων στο σημείο της σύγκρουσης, προέκυψε, ωστόσο, ένα άλλο θέμα. Όταν το Λιμενικό επιχείρησε να επικοινωνήσει με τους καπετάνιους των δύο πλοίων, ο ένας από αυτούς δεν ανταποκρίθηκε. Τα στελέχη του Λιμενικού κατάλαβαν ότι ο καπετάνιος είχε επικοινωνία και έπαιρνε εντολές από τους Τούρκους αποφεύγοντας συνειδητά κάθε επικοινωνία με την ελληνική διασωστική ομάδα. Όπως διαπιστώθηκε, στο συγκεκριμένο πλοίο, το οποίο είχε υποστεί μεγάλη ζημιά, ονόματι «ΑΝΤ» και σημαίας Βανουάτου, τα 10 από τα συνολικά 13 μέλη του πληρώματος ήταν Τούρκοι.